Ken je klant: onderbuikgevoel en data – Interview met keynote Maarten van der Sanden

Datum: 12 november 2014

Ken je klant: onderbuikgevoel en data – Interview met keynote Maarten van der Sanden

Ben je een marketeer, dan ben je zeer waarschijnlijk (uitzonderingen daargelaten) aan een baan gekomen op basis van je kennis en ervaring. Het gevoel voor marketing dat hierdoor ontstaat gebruik je bij het nemen van besluiten in je projecten. Maar vind je dat je genoeg kan vertrouwen op je eigen fingerspitzen- en onderbuikgevoel alleen? Aan de TU Delft  is een simulatiemodel ontwikkeld dat uitgaat van dat onderbuikgevoel en kan helpen bij het maken van besluiten. Maar wat nou als zo?n model berekent dat je minstens zes vernieuwingen op je product moet doen, voordat de klanttevredenheid fiks omhoog gaat, durf je dan te investeren?

Assistent professor aan de TU Delft Maarten van der Sanden stelt dat in discussie rond big data en het gebruik ervan juist de marketing professional centraal moet staan.  De ervaring, creativiteit en intuïtie van de marketeer moeten bewuster naar de oppervlakte van zijn praktijk komen. Daarom ontwikkelde hij een decision support model waarin onderbuikgevoel en data samenkomen. Het model simuleert hoe de tevredenheid van klanten zich ontwikkelt bij verschillende marketinginspanningen. Zo?n model vergt input van bijvoorbeeld marktonderzoek of verkoopinformatie. Zijn marketeers wel bereid tijd en geld te spenderen om de juiste gegevens in het simulatiemodel te krijgen? En helpt het hen om een besluit te nemen als kunstmatige intelligentie op basis van feiten een onvermoede oplossingsrichting aangeeft?

Maarten van der Sanden spreekt over het decision support model in zijn keynote tijdens Data & Dialoog in de Praktijk op 18 november. In een interview op Marketingfacts.nl licht hij de eerste vragen die opkomen alvast toe.