Over de award

De Customer Data Award
De Customer Data Award is een jaarlijkse prijs die door DDMA wordt uitgereikt. Organisaties die het managen van klantgegevens op operationeel, tactisch en strategisch niveau het meest succesvol weten toe te passen en van data iets moois weten te maken, maken kans op de award.

Een vakjury die grotendeels bestaat uit eerdere winnaars toetst de cases op het gebied van data, decisions, engagement en de resultaten die het oplevert voor de klant en de organisatie. Op de Customer Data Award Night krijgen de drie genomineerden een podium om hun case te presenteren aan het publiek. De jury maakt tijdens het evenement de winnaars bekend.

Winnaars voorgaande jaren
Al sinds 2006 wordt deze Award uitgereikt aan organisaties die aantoonbaar laten zien dat ze hun data inzetten voor het verbeteren van de klantdialoog. De vakjury beoordeelde tot en met 2019 alle ingezonden cases op basis van analyse en segmentatie, datakwaliteit, data governance en data-integratie. Eerdere winnaars: KPN (2019), KNVB (2017), Vakmedianet (2016), Sanoma (2015), Nutricia (2014), ING (2013), KLM (2012), Telegraaf Media Groep (2011), Wereld Natuur Fonds (2010), Truvo (2009), RDC (2008), Wij Special Media (2007), Nuon (2006).

Genomineerden DDMA Customer Data Award 2019:

  • KPN: KPN wist zich te onderscheiden door klantdata en analytische modellen te gebruiken voor het vaststellen van relevante Next Best Actions. En deze Omnichannel te gebruiken om klanten en daarmee altijd dezelfde klantbeleving te bezorgen. Ze hebben hierbij niet alleen gekeken naar cross en upsell kansen maar naar proposities die de loyaliteit verhogen zoals snelheidsverbeteringen en het gebruik stimuleren van gratis services. Dit leidde bij KPN tot de conclusie dat een betere klantervaring en dienstverlening gebaseerd op relevantie veel beter werkt dan een commerciële propositie. KPN onderscheidde zich van de andere finalisten met name door de integraliteit van de case. KPN heeft op een zeer overtuigende manier laten zien dat data gestuurd werken de gehele organisatie betreft en dus ook een fors verander component met zich meebrengt. Bekijk hier waarom zij de award hebben gewonnen.
  • DELA: DELA presenteerde een zeer knappe case, waarin zij lieten zien dat ze met data een mooie klantinteractie tot stand konden brengen. Doorslaggevend daarbij was de goede integrale aanpak op verschillende niveaus. Waaronder analytics, campagne management, IT en marketing. Bekijk hier de nominatie van DELA.
  • Zilveren Kruis: De case van Zilveren Kruis was een illustratie van hoe je innovatieve technologie kan toepassen in een deel van het klantcontact. We hebben het hier over een customer service toepassing, een intelligente chatbot op een bepaalde categorie klantvragen. Bekijk hier de nominatie van Zilveren Kruis.